안녕하세요
사랑스런 관종남편입니다.
요즘 블로그를 열심히 하고 있는데요
잘하고 싶은 마음에 유튜브 강의 자료도 많이 찾아보곤 합니다.
몇몇 동영상을 시청하던 중 블로그가 더이 상 미래가 없다고 주장하는 분도 있고
미국에서는 블로그의 성장세가 있으며 블로그만의 역할이 있을 것이라고 주장하는 분도 계셨는데요
저 또한 이러한 점이 궁금해져 검색하던 중 흥미로운 자료가 있어
여러분께 공유해드리고자 합니다^^
1. 블로그는 성장하고 있을까?
(1) 블로그는 여전히 성장 중
ㅇ According to Nielsen’s 2014 report, social media consumption on platforms such as Blogger (blogger.com) is still increasing (Nielsen, 2014)
넬슨 2014년 리포트에 따르면 블로그와 같은 플랫폼을 통한 소셜미디어 소비가 여전히 증가하고 있다고 합니다.
2014년은 아프리카, 유튜브 등 미디어 플랫폼이 본격적으로 성장하는 시기였습니다.
그러한 가운데에서도 블로그는 성장세 보이고 있었네요
출처 : 'BLOGS IN A CHANGING SOCIAL MEDIA ENVIRONMENT: PERSPECTIVES ON THE FUTURE OF BLOGGING IN SCANDINAVIA' 2016
(2) 인터넷 사용자의 77 %가 블로그를 읽습니다 ('16년 기준)
ㅇ Still think blogging is a waste of time? Believe it or not, not everyone is obsessed with social media online and it’s worthwhile to get people to read your online content. A lot of people use the internet for research purposes and general entertainment. They are also turning to blogs to help them with personal problems they might be going through, such as divorces, unemployment, etc.
아직도 블로깅은 시간 낭비라고 생각하사나요?
모든 사람이 온라인으로 소셜 미디어에 집착하는 것은 아니며 많은 사람들이 연구 목적과 일반적인 오락을 위해 인터넷을 사용합니다. 또한 개인 문제를 해결하기 위해 블로그로 전환하고 있습니다 .(이혼, 실업 등)
출처 : 임팩트
2. 디지털 광고 비중의 증가
글로벌 광고 업체 평가 기관, WARC의 발표에 따르면 '20년 전 세계 광고비는 '19년보다 6% 증가한 6,560억 달러(한화 약 768조 448억 원)로 예상됩니다.
전 세계적인 경기 침체 속에서도 성장을 점치는 이유는 디지털 기반 광고의 꾸준한 상승세 때문입니다.
이러한 광고비 추세는 국내도 다르지 않습니다.
이는 2019년 제일기획 매체별 광고비 비중에서도 잘 나타내 주고 있습니다.
출처 : 제일기획 블로그
3. 비디오는 블로그 스타를 죽일까? (Video killed blog star? )
MBC 예능 '라디오 스타'가 방영될 때면 항상 듣는 곡입니다.
바로 Video killed radio star라는 곡인데요
과거에 라디오를 통해 콘텐츠를 소비했던 시대에서 비디오의 출현하면서
라디오는모두 사라질 거라는 예상을 하기도 했었죠
하지만 여전히 라디오는 사라지 않았고 우리 생활 곳곳에서 라디오를 접할 수 있습니다.
(오히려 비디오 시대에 오디오 콘텐츠가 주목받기도 합니다.)
또한 KISDI 보고서에 따르면 라디오는 작은 수치이긴 하지만 최근 들어 성장하는 추세를 보였습니다.
비디오에 대한 피로감, 시각이 아닌 청각과 텍스트가 주는 강점은 시대가 흘러도 변함없을 것으로 예상됩니다.
3. 블로그의 미래
비록 블로그의 성장은 지속된다 하더라도 새로운 플랫폼 (유튜브, OTT 등)의 등장으로
그 역할은 기존의 패러다임과 다를 거라고 예상되는데요
그럼 이와 같은 미디어 시대에 블로그는 어떠한 포지션이어야 할까요?
연구자료를 바탕으로 블로그의 미래에 대해서 살펴보도록 하겠습니다.
(원문)
we argue that the future of blogging will be fragmented across various social media,
with the blog remaining the core of self-expression. For blog readers, finding relevant blogs will be more
laborious as the spectrum of different types and different qualities of blogs will increase. For bloggers, one
challenge will be to balance between the amount of commercial and personal content. Finally, as the
expectations grow, becoming a popular, A-list blogger will become more difficult in the future. It will
require mastering not only the traditional practice of blogging (such as publishing text and pictures) but
also various other channels through which a blogger will maintain, strengthen and grow its community.
In essence, being a professional blogger will mean having to deal with the tension between intrinsic
motivations to blog and external commercial interests.
Based on our research we argue that the future of blogging will be fragmented across various social media,
with the blog remaining the core of self-expression. For blog readers, finding relevant blogs will be more
laborious as the spectrum of different types and different qualities of blogs will increase. For bloggers, one
challenge will be to balance between the amount of commercial and personal content. Finally, as the
expectations grow, becoming a popular, A-list blogger will become more difficult in the future. It will
require mastering not only the traditional practice of blogging (such as publishing text and pictures) but
also various other channels through which a blogger will maintain, strengthen and grow its community.
In essence, being a professional blogger will mean having to deal with the tension between intrinsic
motivations to blog and external commercial interests.
출처 : 'BLOGS IN A CHANGING SOCIAL MEDIA ENVIRONMENT: PERSPECTIVES ON THE FUTURE OF BLOGGING IN SCANDINAVIA' 2016
ㅇ 상업적인 콘텐츠와 개인 관심사간은 적절한 균형이 필요합니다.
이는 결국 성공적인 블로그를 위해서는 개인의 관심사에 대한 전문적인 포스팅뿐만 아니라
사람들이 관심사(상업적인것과 연결되는) 또한 적절하게 다루어야 하는 것으로 판단할 수 있습니다.
(원문)
According to the survey, almost half of the respondents (47%) find new blogs by Googling, the
next most prevalent way is social media (33%) and links in other blogs (33%). We also asked the readers
more specifically which social media channels they use to follow blogs. Our results show that nearly
everyone in the sample of blog readers also uses Facebook to follow their favorite bloggers. The second
most popular choice of social media was Instagram. The fact that several readers locate and follow blogs
through social media supports the bloggers’ earlier perception of the need to constantly share updates of the
blog on newer forms of social media.
ㅇ 블로그 뿐만 아니라 다양한 소셜 플랫폼을 활용해야 합니다.
연구조사에 따르면 응답자의 47%가 검색을 통해 블로그를 찾기도 하지만 다른 소셜 미디어(페이스북)와
다른 블로그의 링크를 통해 블로그에 유입된다고 합니다.
지금까지 해외사례를 통해 블로그의 미래에 대해서 잠시나마 살펴보는 시간을 가졌습니다.
블로그의 성장에 관심 있는 분이라면 한번 원문을 읽어보시는 것도 좋겠네요^^
다음 포스팅에서는 통계로 살펴 본 블로그를 성장시킬 수 있는 다양한 방법에 대해서
포스팅하도록 하겠습니다.
감사합니다. ^^ (번역은 파파고를 사용하여 조금 어색할 수 있습니다!)
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